Mitalisadetta Masters-uimareille Porista

8.10.2014

Vaikka kausi on vasta alussa, perjantaina ja lauantaina Porissa kisatut mastersien (yli 25-vuotiaiden) avoimet PM-uinnit sujuivat hienosti. Yli 200 kotimaista uimaria oli mukana avaamassa kautta Porin PM-uinneissa, jossa uitiin lyhyellä (25 m) radalla. S.C. Pingviinien joukkue (kuvassa) saalisti 24 mitalia, joista 14 oli kultaa, 6 hopeaa ja 4 pronssia. KooVeelle mitaleja kertyi kolme samoin kuin Kangasalan Kuohulle. Kisat olivat kovatasoiset, sillä osanottajia oli suomalaisten lisäksi myös muista pohjoismaista sekä Venäjältä ja Virosta, kaikkiaan 63 seurasta. Kisoissa Suomen ennätykset paranivat 32 kertaa, pohjoismaiden ennätysvauhtia nähtiin kuudesti ja Euroopan ennätys parani kertaalleen.

Seuraava tiukka viikonloppu tällä porukalla on jo parin viikon kuluttua Jyväskylässä, koska silloin kisataan Suomen Masters-mestaruusuinneissa pitkällä altaalla ja joukkue osallistuu toivottavasti myös useille viestimatkoille. Harjoittelu jatkuu kohti kevättä ja silloin uitavia SM-kisoja. Osalla porukasta voi päätähtäin olla jopa MM-kisoissa Kazanissa elokuussa 2015.

Nyt kisoihin osallistuneet Mastersit ovat joko entisiä nuorempana aktiivisesti kilpailleita uimareita tai myöhemmin uinnista harrastuksensa löytäneitä, yli 25-vuotiaita mukavia ihmisiä. Yläikärajaa harrastukselle ei ole ja mukana toiminnassa voi olla, vaikka ei aina kilpailisikaan.

Anne-Marja Hammar